ابزاری که با آوردن نام کمپرسور در ذهن عموم مردم نقش می بندد همان پمپ بادهای تعمیرگاهی یا به عبارت فنی کمپرسورهای تولید هوای فشرده پیستونی می باشد، اما کمپرسوری که در مقیاسی وسیع تقریبا در تمامی صنایعی که با هوای فشرده سر و کار دارند به عنوان ابزاری کلیدی بکار گرفته می شود کمپرسور اسکرو است.

این دو مدل تجهیزات هوای فشرده  در بازدهی و عملکرد تفاوتهایی اساسی با یکدیگر دارند.در مدلهای پیستونی فرایند بالا بردن فشار هوای ورودی داخل سیلندرهایی که تعداد آنها بسته به ظرفیت تولیدی دستگاه متفاوت است توسط پیستونها که بصورت رفت و برگشتی حرکت می کنند انجام می گیرد و ظرفیت خروجی آنها از مدلهای اسکرو پایین تر است در صورتی که در کمپرسور اسکرو(اسکرو به معنی پیچ) عملیات فشرده سازی هوا در فضایی بنام بلوک اسکرو یا Air End توسط پیچهایی که به فاصله بسیار کم از یکدیگر بصورت نری و مادگی در چرخش هستند صورت می پذیرد، همچنین این مدل کمپرسورها توان تولید هوای فشرده با فشار و ظرفیت های متنوع و بیشتری را دارا می باشند.

کمپرسورهاي پيچي (SCREW)

اصول عملکردي کمپرسورهاي اسکرو براساس حرکت دادن هوا يا گاز بوسيله رتورهاي نصب شده درداخل يک سيلندراست . طرزکار کمپرسور هوا بدین صورت می باشد که رتورهاي اين نوع کمپرسورهاشبيه پيچ هاي چندراهه اي هستندکه بصورت نروماده در داخل يکديگر مي چرخند و با چرخش خودگاز هوا را به سمت جلو حرکت مي دهند که در اثر اين حرکت باعث ايجاد خلا و ورود مستمرگاز به داخل کمپرسور مي شود و با کم کردن فاصله بين مولکول هاي گاز باعث افزايش فشار آن مي شوند.
معمولا دراين نوع کمپرسورها، سيستم انتقال قدرت روي يکي ازپيچ ها(رتورها) انجام مي شود و رتور ديگر توسط رتور راننده به چرخش در مي آيد.  به زبان ساده مي توان گفت که اصول کار اين نوع کمپرسورها مثل چرخ گوشت هاي معمولي مي باشد.
فاصله بين رتورها و بدنه فوق العاده کم است و براي جلوگيري از ايجاد نشتي هاي داخلي هرگونه افزايش لقي باعث کاهش راندمان جريان کمپرسور و افزايش درجه حرارت و… مي گردد زيرا گاز فشرده شده در قسمت جلوسيلندر مجددا به قسمت فشارپايين کمپرسور بر مي گردد.
به دليل فاصله کم بين رتور و بدنه در اين نوع کمپرسورها امکان گيرکردن وتماس بين قطعات ثابت ومتحرک وجوددارد به همين دليل تعمير اين نوع کمپرسورها بسيارمشکل وگاها غيرممکن است.

این کمپرسورها در دو نوع طراحی می شوند:
الف کمپرسوربدون روغن Oil Free Compressor
ب-کمپرسورهای روغنی Oil Compressor
درکمپرسورهای نوع روغنی برای کاهش اصطکاک بین قطعات ثابت ومتحرک باتزریق روغن به هوای واردشده به کمپرسور)چرب نمودن هوا( باعث می گردد همواره فیلم نازکی ازروغن بین قطعات وجودداشته باشد تا عملیات روانکاری داخلی بین رتور و بدنه انجام شود و با نصب فیلترها در خروجی کمپرسور، روغن همراه هوای خروجی مجددا جدا شده و به مخزن اصلی روغن برگردد که البته امکان خارج شدن مقدار جزئی روغن همراه هوا وجود دارد و در صورتی که از لحاظ عملیاتی روغن روی دستگاه های مصرف کننده بخصوص تجهیزات ابزازدقیق اثرسوئی نداشته باشد. نسبت به کمپرسورهای بدون روغن دارای طول عمر وکارائی بالاتری خواهدبودکه البته ازلحاظ هزینه های اولیه و نیاز به سیستم های تزریق وجداکردن روغن نیز هزینه های آن نسبت به کمپرسورهای قبلی بالاتراست.

مزایای بدون روغن به با روغن

• فرایند گاز کاملا عاری از روغن است ، آلودگی وجود ندارد ، و بنابراین هر گاز می تواند استفاده شود. در کمپرسور اسکرو  بدون روغن ، با توجه به فشرده سازی جابجایی مثبت ، حتی پلیمر گاز و یا گاز کثیف را می توان فشرده کرد. سرعت روتور بالاتر در مقایسه با مدل با روغن ، آب گرفتگی به دلیل نداشتن آشفتگی روغن در محفظه روتور ، اما از هیچ سرعت بحرانی تجاوز نمی کند از شفت روتور که  محکم باقی می ماند. سرعت روتور به طور معمول بالاتر از اسکرو با روغن ، آب گرفتگی اندازه کمپرسور می تواند کوچکتر از نوع آب روغن باشد. دمای تخلیه به طور معمول به دلیل گرمای فشرده سازی بالا است. برای جلوگیری از تغییر شکل گرمای بیش از حد ، خنک کننده مورد نیاز است.  برخی از کاربردهای استفاده از یک سیال سازگار با پروسه مانند آب یا حلال برای خنک کردن گاز بوسیله تزریق به ورودی محفظه روتور است. به علت طول دهانه زیاد روتور برای محیط آب بندی ، و محدودیت در درجه حرارت تخلیه، نسبت فشار برای کمپرسور اسکرو بدون روغن محدود است. به دلیل سرعت دورانی بالا ، ایجاد سر و صدا می کند و در نتیجه صدا خفه کن هایی در نازل مکش و تخلیه معمولا مورد نیاز است. گسترش و جذب صدا خفه کن ها معمولا در حالت ترکیب و یا به طور جداگانه استفاده می شود. فرکانس ناشی از سر و صدا زیاد است، زیرا فرکانس های اصلی آن عبارتند از قسمت عبور فرکانس (سرعت چرخشی * تعداد لوب) یا هارمونیکهای آن است. سر و صدا بالاتر در لوله های خروجی اندازه گیری می شود.